Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024

Ηλέκτρα / Electra (1962)

 

 

Oρέστης, Ηλέκτρα

Γιάννης Φέρτης, Ειρήνη Παππά... 






Ηλέκτρα / Electra (1962)

Είδος ταινίας: Δράμα 

Χώρα: Eλλάδα

Director: Michael Cacoyannis 

 Ηθοποιοί: Irene Papas, Giannis Fertis, Aleka Katselli, Theano Ioannidou


 Όσον αφορά στην ίδια την ταινία, η υπόθεση ξεκινά με τον Αγαμέμνονα (Θεόδωρο Δημήτριεφ) να επιστρέφει νικητής από τον Τρωικό Πόλεμο, για να σφαχτεί στο λουτρό του από την Κλυταιμνήστρα και τον Αίγισθο. Εδώ πρέπει να αναφέρουμε, παρατηρώντας με προσοχή, πως ο σκηνοθέτης αποφεύγει την ανάδειξη των βίαιων σκηνών, καθώς δε φαίνεται σε καμιά περίπτωση η δολοφονία ως πράξη στα μάτια του θεατή, ούτε στην περίπτωση του Αγαμέμνονα, ούτε –αργότερα– στην περίπτωση της δολοφονίας του Αίγισθου από τον Ορέστη. Χρόνια αργότερα, το βασιλικό ζεύγος παντρεύει επίτηδες με έναν χωρικό την ενήλικη πλέον Ηλέκτρα, για να της στερήσει τη δυνατότητα της εκδίκησης. Εκείνη αναρωτιέται τι απέγινε ο αδελφός της Ορέστης, τον οποίο έχει επικηρύξει ο Αίγισθος. Ο Ορέστης εμφανίζεται ανεπίσημα στο βασίλειο μαζί με το φίλο του, Πυλάδη (Τάκη Εμμανουήλ), και συναντά την Ηλέκτρα, χωρίς να αποκαλύψει την ταυτότητά του.

Επίσης κατά την προβολή της ταινίας παρατηρούμε, σε αυτό το σημείο όπως και σε άλλα, πως οι διάλογοι είναι μικροί, μεταξύ των πρωταγωνιστών, καθώς σε πολλές περιπτώσεις η εστίαση του κινηματογραφικού φακού βοηθά να καταλάβουμε την εξέλιξη της υπόθεσης χωρίς λόγια. Είναι σημαντική για αυτό το αποτέλεσμα και η επιλογή των ηθοποιών (το κασέ), κάτι που ο ίδιος ο Κακογιάννης επεξεργαζόταν με προσοχή, όπως ανέφερε και ο ίδιος σε συνέντευξη του. Τα μεγάλα μάτια της Ειρήνης Παππά, τα έντονα φρύδια της δεν τα κάλυπτε. Απεναντίας τα τόνιζε και τα χρησιμοποιούσε ως βασικό χαρακτηριστικό των προσώπων για την ανάδειξη του ρόλου. Το καλοκάγαθο –εκ του φυσικού– ύφος του Νότη Περιγιάλη (συζύγου της Ηλέκτρας στην ταινία), αλλά και η ιδιαίτερη μορφή του Μάνου Κατράκη ως βοσκού, προσθέτουν ακόμη περισσότερο στον έντονο χαρακτήρα των ρόλων που υποδύονται οι ηθοποιοί. Στην περίπτωση του αγρότη-συζύγου δε, ο ίδιος ο σκηνοθέτης αναφέρει: «Βάζοντας στο στόμα τους μερικούς στίχους απ’ τον εισαγωγικό μονόλογο του αγρότη-συζύγου, προσπάθησα να ξεπεράσω τη σύμβαση του σκηνικού στησίματος και να δώσω επίσης την αίσθηση της καταπίεσης που έπνιγε τη χώρα, ταυτίζοντας τον σύζυγο με μια ολόκληρη τάξη ανθρώπων»

Κατά την εξέλιξη της τραγωδίας, καθώς η Ηλέκτρα προσκαλεί στο σπιτικό της τον Ορέστη (Γιάννη Φέρτη), αναγνωρίζεται από το γέρο-παιδαγωγό τους (Μάνο Κατράκη). Και εδώ οι σκηνές είναι πλούσιες σε φωτογραφία και κινηματογραφικές λήψεις, που σκοπό έχουν τη μεγέθυνση του δράματος που βιώνουν οι πρωταγωνιστές. Από εκεί και μετά τα αδέλφια σχεδιάζουν την εκδίκηση τους, την οποία θα εκτελέσουν, με τον Ορέστη και τον Πυλάδη να παριστάνουν τους Θεσσαλούς προσκυνητές στη γιορτή του κρασιού, βρίσκοντας την ευκαιρία να πλησιάσουν και να σκοτώσουν τον Αίγισθο (Φοίβο Ραζή). Η κίνηση των προσώπων και των ματιών με το φυσικό τοπίο ως φόντο, προκαλεί ιδιαίτερα συναισθήματα στον θεατή, όπως επίσης όταν ο χορός παρεμβαίνει με την παρουσία και το λόγο του. Αν και η δράση του είναι μειωμένη σε αναλογία με αυτή του θεάτρου, ωστόσο ο Κακογιάννης τον τοποθετεί σε στιγμές πολύ χαρακτηριστικές για την εξέλιξη της υπόθεσης. Ένα πρωτοποριακό στοιχείο που εφαρμόζει στην ταινία, είναι η παρουσία ενός χορού Ποντίων. Αν και χρονικά δε συμφωνεί με την τραγωδία, ωστόσο συμβάλλει ψυχολογικά στη δραματική εξέλιξη που πρόκειται να ακολουθήσει με το θάνατο του Αίγισθου. Στην πορεία του δράματος η Ηλέκτρα προσκαλεί την Κλυταιμνήστρα στο σπίτι της, λέγοντας ψέματα ότι γέννησε γιο (καθώς πιο πριν η ίδια έχει αναφέρει στον Ορέστη ότι ο άνδρας της δεν την έχει καν αγγίξει). Όλο το σκηνικό προετοιμάζεται ξανά από το χορό, την κίνηση και το λόγο του και από τα στοιχεία της φύσης, από όλο το οπτικοακουστικό δυναμικό του κινηματογραφικού δυναμικού, για ένα ακόμη τραγικό γεγονός. Ο Ορέστης διστάζει, αλλά κάτω από την προτροπή της Ηλέκτρας τα δύο αδέλφια σκοτώνουν τη μητέρα τους. Και σε αυτή την περίπτωση δεν βλέπουμε κάποια αιματηρή σκηνή, αλλά ο τρόπος της εκτέλεσης μας μεταφέρεται δια στόματος του Ορέστη, καθώς και με την βοήθεια του κινηματογραφικού φακού, που εστιάζει στα χαρακτηριστικά και τις εκφράσεις των παρευρισκόμενων πρωταγωνιστών. Τα δάκρυα γίνονται πιο έντονα μέσω του φακού, η τραγικότητα των προσώπων, η απόγνωσή τους για τις πράξεις τους ως μητροκτόνοι.

Στην τελευταία σκηνή κάτω από έναν ανταριασμένο, γεμάτο σύννεφα ουρανό, ο καθένας παίρνει το δρόμο του, ενώ ο Πυλάδης ακολουθεί την Ηλέκτρα κατά τη βούληση του φίλου του Ορέστη. «Δεν υπάρχει κι ούτε θα φανεί ποτέ, γενιά τόσο βαριόμοιρη, δυστυχισμένη». Αυτά είναι τα λόγια που αναφωνεί η κορυφαία του χορού, κλείνοντας με χαρακτηριστικό τρόπο τη σκηνή της αποχώρησης. Σε αντίθεση με το θεατρικό έργο, εδώ δεν υφίσταται ο από μηχανής θεός ως τελική παρέμβαση. Τις τεχνικές αυτές εφάρμοσε συνειδητά ο Κακογιάννης και ανέφερε για αυτό, αλλά και για τη συμπεριφορά του χορού μέσα στην ταινία: «Έκοψα ορισμένες λυρικές αναδρομές στη μυθολογία που κάνει ο Χορός (έχει κανείς την αίσθηση πως ο Ευριπίδης, επιμένοντας στη σύγκρουση των χαρακτήρων, δεν πολυχρησιμοποιεί δραματουργικά το Χορό), καθώς και την τελική παρέμβαση του από μηχανής θεού».

Η Ηλέκτρα είναι μία από τις γνωστότερες παραγωγές της Φίνος Φιλμ σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη. Γυρίστηκε το 1962 και βασίστηκε στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη. Υπήρξε υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας την ίδια χρονιά, ενώ κέρδισε το βραβείο καλύτερης κινηματογραφικής μεταφοράς στο Φεστιβάλ των Καννών.

Συνολικά κέρδισε περισσότερες από 24 τιμητικές διακρίσεις και βραβεία. Οι κριτικές της ταινίας υπήρξαν ενθουσιώδεις και με θετικά σχόλια αναφέρθηκαν στο συγκεκριμένο έργο του Κακογιάννη οι «New York Times», που θεωρούν την «Ηλέκτρα» «εκθαμβωτική εκμετάλλευση του κινηματογραφικού μέσου που μετουσιώνει το χρυσάφι της προφορικής ποίησης σε μια άλλη μορφή τέχνης». Για τη «Le Monde» το συνολικό έργο «ήταν ένα εκπληκτικό κατόρθωμα, μια ταινία συγκλονιστική, που βγάζει από τον καθένα μας ό,τι καλύτερο έχει μέσα του».

Η μουσική επένδυση της ταινίας έγινε από τον Μίκη Θεοδωράκη, 
ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν δουλειά του Σπύρου Βασιλείου

...............
και τα αριστουργήματα εδώ... 

Lamprini T. 


Υ.Γ. Πηγή: Voody on line... 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ετικέτες

'Ο νοικάρης του τρίτου (1) ΄ Μάνα κουράγιο (1) 12 ένορκοι (3) 1915 (1) 1932 (1) 1952 (1) 1954 (1) 1956 (1) 1962 (1) 1977 (1) 1978 (1) 1989 (1) 1995 (1) 2008 (1) 2018 (1) 2023-24 (1) 28η Οκτωβρίου 1940 (1) 80 αναρτήσεις (1) Αγαμέμνων (2) Αγγλία (3) Αγκάθα Κρίστι (2) Αδριανή Λεκουβρέρ (1) Αθήνα (1) Αισχύλος (1) Αλέκα Κατσέλη (1) Αλέξης Μινωτής (3) Αλίκη Βουγιουκλάκη (1) Άλκηστις (1) αλλαγή (1) Άμλετ (3) Αμφιθέατρο Σπύρου Α. Ευαγγελάτου (1) Ανδρέας Φιλιππίδης (1) άνθη λεμονιάς (1) Αντιγόνη (2) Άντον Τσέχωφ (3) Απαγορευμένο Τετράδιο (1) απαγωγή (1) αποκάλυψη (1) απόσπασμα (3) Απόψε στις Οκτώ και Σαράντα πέντε (1) Άρθουρ Μίλλερ (2) Αριστοφάνης (1) Αρχαία Ελλάδα (5) αρχαίο θέατρο (1) αρχή (1) Αρχική ανάρτηση... (1) ασκήσεις (3) αστυνομικό (2) αφιέρωμα (2) Αφιερωμένο... (1) Βαθειά γαλάζια θάλασσα The deep blue sea (1) Βάκχες (1) Βαλτινός (1) βασιληάς (1) Βάσω Μανωλίδου (5) Βάτραχοι (1) Βέρντι (2) βίντεο (1) βιογραφία (2) Βλαδίμηρος Κυριακίδης (1) Βόννη (1) Βούλα Ζουμπουλάκη (2) Βρυκόλακες (3) Γαλλία (3) Γερμανία (2) Γιάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν (3) Γιάννης Φέρτης (1) γιορτή (1) Γιώργος Κανάρης (3) Γιώργος Κωνσταντίνου (2) Γιώργος Μιχαλακόπουλος (1) Γιώργος Παππάς (5) Γκίκας Μπινιάρης (1) Γρηγόριος Ξενόπουλος (2) γυμνάσιο (1) Δάνης Κατρανίδης (3) Δέκα Μικροί Νέγροι (1) Δημήτρης Μυράτ (3) Δημήτρης Νικολαϊδής (1) Δημήτρης Παπαμιχαήλ (2) Δημήτρης Χορν (3) διασκευή (2) Δον Καμίλλο (1) Δον Κιχώτης (1) Δόνα Ροζίτα (1) δράμα (1) Έγκλημα στο Οριαν Εξπρες (2) εγώ (1) Εδμόνδος Ροστάν (1) Εθνικό Θέατρο (5) Ειρήνη Παππά (1) εκπαίδευση (1) Έκτωρας Μαλο (1) Ελένη (2) Ελένη Ζιώγα (1) Ελένη Παππά (1) Ελένη Χατζηαργύρη (25) Ελλαδα (1) Ελλάδα (1) Ελλάς (1) Έλλη Λαμπέτη (1) Έλλη Φωτίου (1) Ελληνικό έργο (1) Ελληνικοί υπότιτλοι (1) Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους (1) Ένας ιδανικός σύζυγος (1) Έντα Γκάμπλερ (1) Έντουαρντ Άλμπη (1) Έντουαρντ Ρόμπινσον (2) εξετάσεις (1) Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα (1) Έξοδος για το Θέατρο (1) Επίδαυρος (4) επιθεώρηση (1) επιθεωρητής Μαιγκρέ (1) επιλογές (1) έργο (1) ερμηνείες (2) Ερρίκος Ίψεν (11) Έρσυ (1) Ευαγγελία Παρασκευοπούλου (1) Ευγένιος Ο' Νηλλ (1) Ευριπίδης (8) Ευρώπη (1) Έφη Μουρίκη (1) Ζωή Λάσκαρη (1) Ζωρζ Σιμενόν (2) Η Άγνωστος (1) η βεντάλια της Λαίδης Ουΐντερμηρ (1) Η γυναίκα μου φάντασμα (1) η δυναστεία των νάνων (1) Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΓΗΡΑΙΑΣ ΚΥΡΙΑΣ (1) Η Καρφίτσα (1) Η Κυρά της Θάλασσας (2) Η Λίμνη των Κύκνων (1) Η μελωδία της ευτυχίας (1) Η παγίδα (1) Η πεντάμορφη και το τέρας... (1) Η Χήρα μου κι Εγώ (1) ηθοποιός (6) Ηλίας Λογοθέτης (1) Ήταν όλοι τους παιδιά μου (2) Θανάσης Λάλας (1) θάνατος (3) θεατρική ομάδα (2) θεατρική ομάδα δήμου Κορυδαλλού (Μπάμπης Κλαλιώτης) (6) Θεατρική Ομάδα Τρίπολης (1) θεατρικό έργο (1) θεατρικό παιγνίδι (1) θεατρο (1) θέατρο (36) Θέατρο Βεάκη (1) Θέατρο Επιδαύρου (1) θεωρείο (1) Θύμιος Καρακατσάνης (1) Ιάκωβος Καμπανέλλης (1) Ιβάνωφ (1) Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος (1) Ίνγκριντ Μπέργκμαν (1) Ιταλία (1) κακή παράσταση (1) Κάκια Αναλυτή (1) καλή παράσταση (2) Καρλ Βάλεντιν (1) Κάρμεν Ρουγγέρη (1) Κάρολος Κουν (4) Κατερίνα Διδασκάλου (1) Κατερίνα Μαραγκού (1) Κάτια Δανδουλάκη (2) Κάτια Σπερελάκη (1) Κατίνα Παξινού (4) κείμενο (5) Κική Μορφονιού (1) κινησιολογία (1) κοινωνία (1) Κορυδαλλός (2) κοστούμια (2) κριτική (1) Κυβέλη (8) Κυβέλη το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας (1) κωμωδία (3) Κώστας Γεωργουσόπουλος/ (1) Κώστας Ρηγόπουλος (1) Λάμπρος Κωνσταντάρας (1) Λιου Ουάλλας (1) Λόρκα (2) Λουί Βερνέιγ (2) ΛΟΥΙΤΖΙ ΠΙΡΑΝΤΕΛΛΟ (1) λουλούδι (1) Λουτσιάνο Παβαρόττι (1) λύτρα (1) Λώρενς Ολιβιέ (1) μάθημα (1) Μαίρη Αρώνη (1) Μάνος Κατράκης (2) Μάνος Χατζιδάκις (4) Μαρία Κάλλας (2) Μαρία Κυνηγού - Φλάμπουρα (1) Μάρκος Σεφερλής (1) Μάρω Κοντού (1) Ματωμένος Γάμος (6) Μελίνα Μερκούρη (1) Μήδεια (1) μία περίεργη υπόθεσις (1) Μίμης Φωτόπουλος (1) Μίρκα Παπακωνσταντίνου (1) Μόγλης (1) μονόλογος (2) μοντέρνος (1) μουσική (8) μπαλλέτο (1) Μπάμπης Κλαλιώτης (1) Μπεν Χουρ (1) Μπέρτολτ Μπρεχτ (1) μύθοι Αισώπου (3) Νικήτας Τσακίρογλου (1) Νίκος Γαλανός (1) Νίκος Γκάτσος (1) Νίκος Κούρκουλος (1) Νίκος Τζόγιας (2) Νίνα (2) Νίνα 2 (1) ξένο θέατρο (2) Ο Αμπιγιέρ (1) ο γλάρος (1) Ο Γυάλινος Κόσμος (1) Ο Ευτυχισμένος Πρίγκηπας (1) ο λαγός και η χελώνα (2) Ο Ματωμένος Γάμος (1) Ο Μπαμπάς Εκπαιδεύεταi (1) Ο Πειρασμός (1) Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ να κλείσει την πόρτα (1) οι γάμοι του Φίγκαρο (1) οι ιστορίες τους... (1) Οι τρεις αδελφές (1) Οι φάλαινες του Αυγούστου (3) Οι χαρές της οικογένειας (2) οικογένεια (1) Όλγα Πολίτου (2) όπερα (8) Ορέστεια (1) Ορέστης (2) Όσκαρ Ουάϊλντ (1) Ουίλλιαμ Σαίξπηρ (2) παντρεύτηκα μια μάγισσα (1) παραμύθι (2) Παραμύθι Χωρίς Όνομα (1) παραστάσεις (1) παράσταση (9) παρουσίαση (1) Πειραϊκός Σύνδεσμος (1) Πέραμα (1) ΠεραματιΖΩμαστε (1) Περιμένοντας τον Γκοντό (2) Πέρσες (1) Πίτσα Καπιτσινέα (2) ποίηση (2) ποιητική βραδυά (1) Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ; (1) Ποντικοπαγίδα (2) Πουαρώ (2) πρεμιέρα (1) ράδιο (2) ραδιόφωνο (2) Ράνια Οικονομίδου (1) Ριγκολέττο (6) Ρομπέρ Τομά (1) Σαίξπηρ (2) Σάμουελ Μπέκεττ (2) Σάρα Μπερνάρ (1) Σάϋλοκ (1) σινεμά (3) σκηνικά (2) σκηνοθέτης (2) Σοφοκλής (1) Σπύρος Μελάς (1) Σπύρος Παπαδογιώργος (1) Στέφανος Ληναίος (1) σύγχρονο θέατρο (1) συνάντηση (1) συνέντευξη (2) Συρανό ντε Μπερζεράκ (1) σχολείο (3) σχολή (1) Τα Κόκκινα Φανάρια (1) Τα Χριστούγεννα του Εμπενίζερ Σκρουτζ (2) ταινία (6) Τάκης Παπαματθαίου (1) ταλέντο (2) τελευταία παράσταση (1) Τέρενς Ράττιγκαν (1) τέχνη (1) Τζένη Ρουσσέα (1) Τζερόμ Τζερόμ (1) Τζουζέπε Βέρντι (1) Τζων Βαντρούτεν (1) Την άλλη Κυριακή (1) Τίτος Βανδής (1) Το Άνθος του Κάκτου (1) το κάθισμα 47 (1) Το κουκλόσπιτο (2) Το μαγικό κλειδί (1) ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΠΕΡΝΑΝΤΑ ΑΛΜΠΑ (2) Το φως του γκαζιού (2) Τραγούδι (4) Τραγωδία (1) Τρεις ψηλές γυναίκες (1) Τσάρλυ Τσάπλιν Charlie Chaplin (1) υπότιτλοι (1) φεγγάρι (2) Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (4) Φιλίπ Εριά (1) Φιλιώ Χαϊδεμένου (1) Φοίνισσαι (2) φυτά (1) Φωτεινή Σάντρη 'Ο κόκκινος βράχος (1) χορός (1) Χριστίνα (1) Χριστούγεννα (1) Χωρίς οικογένεια (1) Χωριστά τραπέζια Separate Tables (1) Ω Θεέ μου (1) a christmas carol (1) Alan Bates (1) Alba De Cespedes (1) Anthony Hopkins (4) Carroll Moore (1) Charles Dickens (1) Georges Brassens. Ιταλία (1) Ghosts (1) google (1) Greta Garbo (1) H βεντάλια της Λαίδης Ουίντερμηρ (1) Jeremy Irons (1) La fleur d'oranger (1) Lalio (1) Lamprini T. (1) Liberty Bar (3) masterclass (2) Mikhail Baryshnikov (1) Norman Barasch (1) Philippe Hériat (1) play list (1) Porte des Lilas (1) To Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα (1) to be or not to be (1) Vanishing Act (1) youtube (1)